Każdy, kto choć trochę interesuje się sprawą kultury i sztuki, obcuje z nią jeśli nie na co dzień, to przynajmniej czasem i bynajmniej nie jest mu w żaden sposób obca, mógłby w sposób dość silny i znaczący oburzyć się na to, aby w jednym ciągu słów ustawić obok siebie wspomnianą powyżej kulturę i sztukę, a także… reklamę. Cóżże może ona mieć wspólnego z tak pięknymi i ważnymi pojęciami? Ta, która przez wielu z nas kojarzona jest bardzo mocno raczej z czymś ordynarnym – i czasem zresztą poniekąd te skojarzenia wydają się mieć pewne uzasadnienie w rzeczywistości. Otóż powiedzieć w takim przypadku można by, że ekspozytory reklamowe mogą mieć pewnego rodzaju cechy czegoś już nie wyższego. Przyznać bowiem moglibyśmy chyba w tym przypadku, że słowo to już w sposób bardzo znaczący i konkretny nie tylko ociera się o zasób pojęciowy kultury i sztuki, ale też wręcz i nawet jest częścią tegoż zasobu. Dla wielu z nas to ocieranie, czy wręcz czasem zawieranie się może być zupełnie wszystkim, co ważne w tym temacie. Tymczasem jednak niektóre opakowania promocyjne mają taką formę i są przygotowane w taki sposób, że może powiedzieć o nich, iż są dziełami sztuki, byłoby zdecydowaną przesadą, to jednak przygotowanie projektu tych opakowań, a także realizacja ich zgodnie z wcześniej przyjętymi własnymi ustaleniami wymaga przecież także  pewnego rodzaju poczucia smaku i wyglądu.

Już kompletnie żadnego związku z niczym kulturalnym i będącym częścią sztuki nie będą miały w naszych mniemaniach cukierki reklamowe dla firm, jednak czy będzie to także pogląd całkowicie i w każdym przypadku słuszny i uzasadniony? Wcale tak być nie musi, bo i nawet takie cukierki mogą być projektowane przez ludzi o dużej kulturalnej wrażliwości. Choć w praktyce to może być trudne w wykonaniu, w teorii wszystko jest wszakże możliwe. Tak samo, jak i w całym naszym życiu. Możliwych rzeczy jest naprawdę bardzo wiele, choć niewiele spośród nich doczekuje się konkretniejszej realizacji w praktyce. Nie ma co się na to oburzać – a podobne zestawienia słów, jak w tytule, zdarzają się częściej.

Kultura, sztuka i reklama | 2011 | Bez kategorii | Comments (0)

Dodaj komentarz